Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 1 of 16

UNITED STATES DISTRICT COURT
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK

____________________ - ——————————— - ____X
MICHAEL LEIDIG and CENTRAL EUROPEA
NEWS LTD,
Plaintiffs,
16-CV-
-against-
COMPLAINT
BUZZFEED, INC.,
Defendant. :
____________________ - o - - _X

Plaintiffs, Michael Leidig and Central European News Ltd, by their attorney, Harry H.
Wise, 111, as their complaint against defendant, allege and show:

1. On April 24, 2015, defendant published, of and concerning the plaintiffs, an
article with the headline “The King of Bullsh*t News” (hereinafter “the publication” or
“defendant’s publication”). A true copy of the publication is annexed hereto as Exhibit A. The
publication was made by posting the story on defendant’s web site.

2. By its headline, defendant intended to and did assert that plaintiffs were “The
King of Bullshit News.”

3. By “The King of Bullshit News,” defendant intended to and did assert that
plaintiffs were in the business of publishing news articles presented as true that are false, and
known to be false by plaintiffs, and that plaintiffs are the largest purveyors of such articles in the
world.

4. The headline set forth in paragraph 1 was, and is, false.

5. The headline set forth in paragraph 1 was, and is, defamatory of plaintiffs.



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 2 of 16

6. The headline forth in paragraph 1 was published with reckless disregard for
whether it was true or false, and in a grossly irresponsible manner without due consideration for
the standards of information gathering and dissemination ordinarily followed by responsible
parties.

7. In the publication, defendant said, of and concerning the plaintiffs:

“But then the bottom fell out of the business ... after 9/11, and it seemingly never
recovered.

So it appears that Leidig decided to play the online game, as he saw it. He

launched websites such as the Austrian Times and Croatian Times. He

cast his net far afield to China, India, and Latin America, scouring for

images and posts on social networks that he could weave a story around

in order to hit up old clients with a new kind of content.”

8. By the part of the publication set forth in paragraph 7, defendant intended to and
did assert that, suffering from financial difficulties, plaintiffs decided to go into the business of
fabricating and selling fake news stories.

9. At the time it published the words set forth in paragraph 7, defendant had spoken
with no persons who had said that, suffering from financial difficulties, plaintiffs had decided to
go into the business of fabricating and selling fake news stories.

10.  Atthe time it published the words set forth in paragraph 7, defendant had seen no
documents suggesting that, suffering from financial difficulties, plaintiffs had decided to go into
the business of fabricating and selling fake news stories.

11.  The words set forth in paragraph 7 were and are false.

12.  The words set forth in paragraph 7 were and are defamatory of plaintiffs.

13.  The words set forth in paragraph 7 were published with reckless disregard for

whether they were true or false, and in a grossly irresponsible manner without due consideration



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 3 of 16

for the standards of information gathering and dissemination ordinarily followed by responsible
parties.
The Parties

14. Plaintiff Michael Leidig is a citizen of Great Britain who lives and works in
Vienna, Austria.

15.  Plaintiff Central European News Ltd (“CEN”) is a corporation organized under
the laws of Great Britain with its principal place of business in England.

16. Upon information and belief, defendant, BuzzFeed, Inc. (hereinafter “BuzzFeed”
or “defendant”), is a corporation organized under the laws of the State of Delaware with its
principal place of business in the State of New York, County of New York.

Jurisdiction and Venue

17.  This Court has subject-matter jurisdiction over this dispute pursuant to 28 U.S.C.
§ 1332(a)(2), in that the matter in controversy exceeds the sum of $75,000.00 and is between a
citizen of this State and citizens of a foreign state.

18.  Venue is proper in this district, pursuant to 28 U.S.C. § 1391(b)(1), in that
defendant resides in this district.

Facts

19. BuzzFeed is a news and entertainment website that mixes original reporting, user-
generated work, and aggregations from other websites.

20. BuzzFeed is one of the ten most-visited news and information websites in the
United States.

21.  People around the world pay more than 5 billion visits to BuzzFeed’s web site

each month.



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 4 of 16

22.  Plaintiff Michael Leidig is a journalist who has had a successful and, until the
publication in issue here, unblemished career. He has worked in broadcasting, print, magazine,
and online journalism, and has done investigative stories. He has also been a sub-editor
responsible for editing news copy, and has written and had published several books. In 2006, a
three-part series he did for the Sunday Telegraph on the trafficking of women was nominated for
an Amnesty award and also won the Paul Foot award, a British award for exceptional journalism.
He is currently the vice-chairman of the National Association of Press Agencies, a British press
organization, responsible for its special projects, including setting up its legal-aid program and a
national media project to support freelance journalistic work.

23.  Plaintiff Central European News Ltd is a news agency founded by Mr. Leidig in
1995. Its main business is providing news from non-English-language countries to clients in the
British press and elsewhere. Some other aspects of its business have included creating the
English-language news for the respected Austrian daily newspaper Die Presse, and also
producing the English-language pages of the world’s oldest newspaper in continuous operation,
The Wiener Zeitung.

Defendant’s Publication

24.  One of three bylined authors of defendant’s defamatory publication was
BuzzFeed reporter Alan White.

25.  When he approached Mr. Leidig about the possible story, Mr. White said, in an
email:

“As I mentioned previously, I understand that you are producing this viral content for

sale in order to fund your laudable investigative journalism, such as your report into the
issue of child trafficking in Europe, and I am keen to reflect this fact in the article.”



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 5 of 16

26. Upon information and belief, based on the publication as posted on defendant’s
web site, the statement set forth in the preceding paragraph was a lie, in that Mr. White had no
intention of discussing any of plaintiffs’ laudable work, but only wished to smear and defame
plaintiffs as journalistic frauds.

27. In the publication, defendant also said, with respect to a story plaintiffs had
published concerning people in China walking cabbages, rather than pets, out of loneliness:

The story included quotes from “Chinese psychiatrist Wen Chao”, explaining

how walking a cabbage on a lead can help reduce feelings of isolation, and

a 17-year-old called Lui Ja Chen, who supposedly said:

| feel | can transfer my negative thoughts about myself to the
cabbage, go for a walk with it and come home feeling better

about myself.

The pictures were credited to CEN, and the same quotes appeared on the
Austrian Times site.

Unsurprisingly, the story was quickly debunked, by Kotaku, BuzzFeed, and the

Wall Street Journal. The teens were not walking cabbages because they were lonely:

they were walking cabbages as part of an art event at a music festival by Chinese

artist Han Bing (who has been walking cabbages as part of his art for over a decade).

28. By the passage quoted in the preceding paragraph, defendant intended to and did
imply that plaintiffs’ story was untrue, and that it was made up by plaintiffs, and that plaintiffs
had made up quotes from non-existent persons.

29.  The implication of the words quoted in paragraph 27 was and is defamatory of
plaintiffs.

30.  The implication of the words quoted in paragraph 27 was and is false.

31.  Young people in China had walked cabbages out of loneliness; the persons quoted

in the CEN story were real and the quotes correct; and the story was widely re-published in



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 6 of 16

China, leading to some public-opinion surveys conducted about the phenomenon, which led to
further news stories there.

32.  The words set forth in paragraph 27 were published with reckless disregard for
whether their implication was true or false, and in a grossly irresponsible manner without due
consideration for the standards of information gathering and dissemination ordinarily followed
by responsible parties.

33. In the publication, defendant also said of plaintiffs’ stories:

CEN’s stories frequently contain lines from someone that no one else could

persuade to talk, including the local media. And many of those quotes,

especially those from anonymous “officials”, include phrases that one would

expect to hear from someone who grew up in the UK.

34. By the words quoted in the preceding paragraph, defendant meant to and did
imply that Mr. Leidig or others at CEN frequently make up quotes included in CEN’s stories.

35.  The implication set forth in the preceding paragraph was and is defamatory of
plaintiffs.

36.  The implication set forth in paragraph 34 was and is false.

37.  The words set forth in paragraph 33 were published with reckless disregard for
whether their implication was true or false, and in a grossly irresponsible manner without due
consideration for the standards of information gathering and dissemination ordinarily followed
by responsible parties.

38. Defendant’s publication also said, of and concerning plaintiffs, concerning a story
that plaintiffs had published about a Chinese man who had reportedly gotten tapeworm from
eating too much sashimi, which story was accompanied by a photo purporting to be a photo of

the man’s x-ray showing the spots of disseminated cysticercosis:

Soon after the story made the rounds, it was investigated by the debunking



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 7 of 16

site Snopes, which found that the x-ray photos of the alleged victim were

“similar to those included in a 2014 case report published by the British

Medical Journal that dealt with a man who contracted a rare case of

disseminated cysticercosis through the consumption of uncooked pork

(with no mention of raw fish)”. It does not appear that CEN ever alerted its

customers to the fact that the images had been debunked; the original story

remains online at the Daily Mail and elsewhere.

39. By the words quoted in the preceding paragraph, defendant intended to and did
assert that plaintiffs had used an x-ray of some other person and passed it off as an x-ray of the
Chinese man they were writing about, and failed to make a correction when this was revealed.

40. Before publishing the words set forth in paragraph 38, defendant did nothing to
determine whether the photo of the x-ray included by plaintiffs in their story was genuine or not.

41.  Any investigation by defendant would have revealed that the story had been
published by numerous news agencies in China with the same photograph, and that a broadcast
report had included an explanation of a Chinese doctor, Dr. Huang Huicong of Wenzhou
Medical University, that, among other things, attested to the authenticity of the x-ray.

42.  The words set forth in paragraph 38 were and are false.

43.  The words set forth in paragraph 38 were and are defamatory of plaintiffs.

44, In publishing the words set forth in paragraphs 38, without doing anything to
verify whether they were true or false, defendant acted with reckless disregard for whether they
were true or false, and in a grossly irresponsible manner without due consideration for the
standards of information gathering and dissemination ordinarily followed by responsible parties.

45. In the publication, defendant also included an assertion, of and concerning the
plaintiffs, with respect to a story plaintiffs had published, which was described in defendant’s

publication as a “CEN story about a [Russian] woman named Elena Lenina, who dyed her kitten

pink, which supposedly caused the animal’s death from blood poisoning.”



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 8 of 16

46.  With respect to that story, defendant said:

“As Gawker’s Antiviral site pointed out, the story was false. The kitten was not dead.

Lenina was in fact simply posting pictures of her—very much alive—Kitten on social

media.

As with the Sandoval case, this appears to be a situation where CEN sold

a false (and potentially defamatory) story about a about a real person with

little regard for the consequences that person would face when

the story went viral. Nor has there been any apparent attempt to correct the

story since it was proved to be false.”

47. By the words quoted in the preceding paragraph, defendant intended to and did
assert that plaintiffs are intentional purveyors of false stories, and do not care whether they injure
any persons by their publications, and persist in such conduct even after a story is proven to be
false.

48.  Defendant’s assertion set forth in paragraph 47 was and is false.

49.  Defendant’s assertion set forth in paragraph 47 was and is defamatory of
plaintiffs.

50. Before publishing the words quoted in paragraph 46, defendant made no
investigation to determine whether their assertion was true or false.

51. If defendant had made any investigation of the story, it would have found the
following facts, set forth in paragraphs 52 and 53 below:

52. Ms. Lenina is a well-known public figure in Russia, with a public persona based
on outrageous conduct. She has posed nude in magazines, refused to wear a seatbelt because,
she said, her breasts were too big, and once claimed to be keeping a man as a pet slave on a
leash.

53.  The lead on CEN’s story was as follows: “Russian author Lena Lenina is under

fire from animal rights activists after having her cat dyed pink shortly before it died of toxic



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 9 of 16

poisoning.” That Ms. Lenina was under fire for the alleged poisoning was quite true. Under fire
(thousands of people signed a petition calling for her to be jailed), she claimed to have tracked
down the cat, which she had given away, and posted pictures on Twitter claiming it was alive
and well. So, quite properly, CEN then published a story headlined “Pretty in Pink Kitten is
Still Alive Claims Star.” That story, again, was quite true, and accurately reported the
newsworthy events. Ms. Lenina’s posts failed to end the controversy, as there were many posts
by others suggesting that the new pictures did not resemble the original cat.

54, In publishing the false and defamatory words set forth in paragraph 46, without
doing anything to investigate whether their charges against plaintiffs were true or false,
defendant acted with reckless disregard for whether they were true or false, and in a grossly
irresponsible manner without due consideration for the standards of information gathering and
dissemination ordinarily followed by responsible parties.

55. In the publication, defendant also said, of and concerning plaintiffs, with respect
to a story plaintiffs had published concerning some Russian women who stripped in public and
lost their jobs as a result:

“[I]t appears that CEN took the photos, invented a newsworthy narrative, inserted false

names for the women, credited a nonexistent photographer, and fabricated four sets of

quotes to fill out the text.”

56. By this part of the publication, defendant meant to and did accuse plaintiffs of
creating a false news story and fraudulently selling it as true.

57.  Defendant’s assertions set forth in paragraph 55 are false.

58.  Defendant’s assertions set forth in paragraph 55 are defamatory of plaintiffs.

59. In publishing the words set out in paragraph 55, defendant made no investigation

as to whether the charges it made against plaintiffs were true or false.



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 10 of 16

60.  Any investigation would have revealed that, prior to plaintiffs publishing it, the
story had appeared in Russian media, and thus was not created by plaintiffs.

61. In publishing the words set forth in paragraph 55 without investigating whether
they were true or false, defendant acted with reckless disregard for whether they were true or
false, and in a grossly irresponsible manner without due consideration for the standards of
information gathering and dissemination ordinarily followed by responsible parties.

62.  Asan additional part of its publication, defendant said, concerning a story that
plaintiffs had published about the birth of a two-headed goat on a farm in China, that an “expert”
had said of a photograph accompanying the story that it appeared to be a “digitally enhanced.”
Defendant also said:

“A Xinhua journalist who claims to have seen the goat in person didn’t get the farmer to talk, but
a news agency based in Vienna somehow did, despite the story taking place in a remote rural
community a six-hour train ride from Beijing.”

63. By the words quoted in the preceding paragraph, defendant meant to and did
imply that plaintiffs had published a faked photograph and had invented quotes to make a story
more interesting.

64.  The implication set forth in paragraph 63 was and is false.

65.  The implication set forth in paragraph 63 was and is defamatory of plaintiffs.

66. Before publishing the words set forth in paragraph 62, defendant conducted no
investigation in China concerning the story.

67.  Any investigation in China would have revealed that the story, originally
published by the Xinhua News Agency, China’s official state press agency, had been

accompanied by a video showing the goat, and that other press agencies in China had published

10



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 11 of 16

the story, with photographs, and with interviews of the farmer, prior to the publication by
plaintiffs.

68. In publishing the words set forth in paragraph 62 of and concerning the plaintiffs,
while making no investigation in China as to whether their implications were true or false,
defendant acted with reckless disregard for whether its implications were true or false, and in a
grossly irresponsible manner without due consideration for the standards of information
gathering and dissemination ordinarily followed by responsible parties.

Facts with Respect to Damages

69.  Defendant’s publication has damaged the reputation of plaintiff Michael Leidig.

70.  Defendant’s publication has damaged the reputation of plaintiff Central European
News, Ltd.

71.  Since the day defendant published the article concerning plaintiffs, anyone
searching on a major search engine for either Michael Leidig or Central European News will see,
on the first page of the list of responses, a link to defendant’s publication, “The King of Bullsh*t
News.”

72.  Defendant’s publication was republished by it in different languages, and was also
republished by others in multiple languages, a fact reasonably foreseeable by, and intended by,
defendant.

73. Many clients of plaintiff CEN simply stopped using its news service with no
inquiry about whether the charges in defendant’s publication were true or false.

74. In Sweden, faced with questions from local news media about defendant’s
publication, All Over Press, a picture-syndication agency and partner of CEN, responded that

they had stopped using CEN, and they have done so.

11



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 12 of 16

75. In Switzerland, 20 Mins, a news web site and partner of CEN, confirmed that they
would no longer work with CEN.

76.  In England, CEN’s second biggest client, the Daily Mirror announced that it
would only use CEN stories if it was absolutely necessary. That client is now using CEN again,
but at a much-reduced level from the period before defendant’s publication.

77. CEN’s sales in early 2015 were, by month, January 830, February 948, March
1070, April 935, May 682, June 626, and July 727. Thus, defendant’s publication in April
produced a reduction in defendant CEN’s sales of about 30%.

78.  In addition, CEN clients are now making more queries, increasing CEN’s
overhead for each story, and some clients are demanding lower rates per story.

79.  Asadirect result of defendant’s publication, plaintiff CEN lost a potential high-
six-figure investment that had been in the works for many months. The investment was to fund
the development of new software allowing journalists to deal directly with customers for their
work. As of the beginning of April 2015, the investment bank involved was representing that it
had an investor who was keen on the proposed product; after defendant’s publication, the
potential investor disappeared.

80. Shortly after defendant’s publication, Mr. Leidig traveled to England to visit his
father, a meeting arranged so that Mr. Leidig could celebrate his 50" birthday with his family.

81. Instead of a joyful family reunion, the event was dominated by a discussion of
defendant’s publication, and the possible consequences for Mr. Leidig, including the possible

closure of CEN and the ending of his career in disgrace.

12



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 13 of 16

82.  The day after Mr. Leidig and his father had spent the evening discussing these
matters, his father had a massive stroke that left him unable to communicate with others, a
condition not expected to change for the rest of his life.

83.  Thus the last memories Mr. Leidig’s father had of him were of disgrace and
possible ruin as “The King of Bullshit News.”

Facts with Respect to Punitive Damages

84.  “Viral News” refers to stories that, because they are quirky or funny or otherwise
unusual, are likely to be spread around the internet as readers decide to share them with others on
social media, such as Facebook.

85.  One of defendant’s business objectives is to obtain a greater share of the market
for viral news in Great Britain and elsewhere around the world.

86.  The part of plaintiff CEN’s business attacked by defendant in its publication was
the dissemination of viral news in Great Britain and elsewhere.

87. Defendant knew that, if its publication injured plaintiff CEN’s business in Great
Britain and elsewhere, defendant’s own business would increase.

88. Defendant maliciously intended that its publication injure the viral-news business
of plaintiff CEN, and thereby benefit the business of defendant.

89.  Defendant had been, prior to its publication of its story about plaintiffs, publicly
criticized for publishing stories without verifying whether they were true or false.

90.  Prior to publication, defendant was put on notice by lawyers for plaintiffs that the
story it was about to publish was “highly defamatory” of plaintiffs and “likely to cause serious
reputational harm.”

91. Despite this notification, defendant chose to publish the story anyway.

13



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 14 of 16

92. Since the publication by defendant, defendant has been informed of the
falsehoods in its publication set forth in this complaint, and of other false and defamatory
statements in the publication.

93. Despite being so informed, defendant has refused to take the defamatory and false
publication down from its web site or otherwise retract it.

AS A FIRST CLAIM FOR RELIEF, BY PLAINTIFF MICHAEL LEIDIG, FOR LIBEL

94.  Plaintiff Michael Leidig hereby realleges the allegations of paragraphs 1 through
93.

95.  Asaresult of defendant’s publication, plaintiff Michael Leidig has been seriously
damaged in his reputation, in the amount of five million dollars ($5,000,000.00).

96.  Defendant is liable to plaintiff Michael Leidig in the amount of five million
dollars ($5,000,000.00).

97.  Because defendant’s publication was the result of malice toward plaintiff Michael
Leidig and his company, Mr. Leidig is entitled to punitive damages in an amount to be
determined by the jury at trial.

AS A SECOND CLAIM FOR RELIEF, BY PLAINTIFF
CENTRAL EUROPEAN NEWS LTD, FOR LIBEL.

98.  Plaintiff Central European News Ltd, hereby realleges the allegations of
paragraphs 1 through 93.

99.  Asaresult of defendant’s publication, plaintiff Central European News Ltd has
been seriously damaged in its reputation, in the amount of five million dollars ($5,000.000.00).

100. Defendant is liable to plaintiff Central European News Ltd in the amount of five

million dollars. ($5,000,000.00).

14



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 15 of 16

101. As aresult of defendant’s publication, plaintiff Central European News, Ltd has
suffered special damages in an amount to be determined by the jury at trial, as follows:

--a substantial reduction in its monthly sales of stories;

--the loss of long-time clients and partners, including All Over Press, and 20 mins, and
the reduction in usage by partners such as the Daily Mirror;

--the loss of a high-six-figure investment that had been under discussion for many
months;

--increased expenses occasioned by clients requesting more verification;

--the shutdown of CEN’s investigations unit;

--the shutdown of CEN’s online publishing products;

amounting in all to approximately $1,040,000.00;

102. Defendant is therefore liable to plaintiff Central European News, Ltd for special
damages to be determined at trial but approximately $1,040,000.00;

103. Because plaintiff CEN’s injury was the result of malice on the part of defendant,
CEN is entitled to punitive damages in an amount to be determined at trial.

WHEREFORE, plaintiffs demand judgment as follows:

ON THE FIRST CLAIM FOR RELIEF, on behalf of plaintiff Michael Leidig, general
damages in the amount of $5,000,000.00 and punitive damages as determined by the jury at trial;

ON THE SECOND CLAIM FOR RELIEF, on behalf of plaintiff Central European
News, Ltd, general damages in the amount of $5,000,000.00, special damages as determined at
trial in an approximate amount of $1,040,000.00; and punitive damages in an amount to be
determined at trial;

together with the costs and disbursements of this action.

15



Case 1:16-cv-00542 Document 1 Filed 01/25/16 Page 16 of 16

Jury Demand

Plaintiffs demand trial by jury.

s/Harry H. Wise, 1lI

HARRY H. WISE, 1l (HW6841)
Attorney for Plaintiffs

43 West 43" Street, suite 109

New York, N.Y. 10036-7424

(212) 709-8034

hwiselaw@aol.com

16



