
---

\ 

Withdrawal/Redaction Sheet 
Clinton Library 

DOCUMENT NO. SUBJECTrriTLE 
AND TYPE 

001. Index Index for binder (2 pages) 

002. report Re: Overview (2 pages) 

003. report Re: Who's Behind All This? (1 page) 

004. report Re: Sources (7 pages) 

COLLECTION: 
Clinton Presidential Records 
Counsel's Office 
Jane Sherburne 
OA/Box Number: CF 426] 

FOLDER TITLE: 
[Binder] Communication Conspiracy [1] 

DATE 

n.d. 

n.d. 

n.d. 

n.d. 

RESTRICTION 

P5 

P5 

P5 

P5 

IOOY/ 

lOO 5J 
-.· 

tooCe 
l oOI 

Rhonda Young 

2007-0080-F 
1273 

RESTRICTION CODES 
Presidential Records Act- (44 U.S.C. 2204(a)) 

Pl National Security Classified Information [(a)(l) of the PRA] 
P2 Relating to the appointment to Federal office [(a)(2) of the PRA] 
P3 Release would violate a Federal statute [(a)(3) of the PRA] 
P4 Release would disclose trade secrets or confidential commercial or 

financial information [(a)(4) of the PRA) 
PS Release would disclose confidential advice between the President 

and his advisors, or between such advisors [a)(S) of the PRA] 
P6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of 

personal privacy [(a)(6) of the PRA] 

Freedom of Information Act- [5 U.S.C. 552(b)) 

b(l) National security classified information [(b)(l) of the FOIA] 
b(2) Release would disclose internal personnel rules and practices of · 

an agency [(b)(2) of the FOIA] 
b(J) Release would violate a Federal statute [(b)(J) of the FOIA) 
b(4) Release would disclose trade secrets or confidential or financial 

information [(b)(4) of the FOIA) 
b(6) Release would constitute a clearly unwarranted invasion of 

personal privacy [(b)(6) of the FOIA] 
b(7) Release would disclose information compiled for law enforcement 

purposes [(b)(7) of the FOIA] 
C. Closed in accordance with restrictions contained in donor's deed b(8) Release would disclose information concerning the regulation of 

of gift. financial institutions [(b)(8) of the FOIA) 
PRM. Personal record misfile defined in accordance with 44 U.S.C. b(9) Releasqv_Quldqisclose geological or geophysiCal information 

2201(3). A-"'·' ;:;.·r_-:--;--c"'"'. . concerning welis'[(b)(9) of the FOIA] 
RR. Document will be reviewed upon request. o,~. ·. LINTON LIBRARY PHoTocoPY \ 

···---· ...... -."'-- .. --. 



( 

t,, 

·· .... 

INDEX /ooy 
I. OVERVIEW 

II. COMMUNICATION STREAM bF CONSPIRACY COMMERCE -.· 
·:.: . 

III. 

IV~-

· .. ! ~ •. 

i 
1. WHO'S BEHIND ALL THIS?~ 
2 . MED I]\ . FOOD CHAIN . f; 

~ 
( ,. ·BACK~ROUND READING 

l. 
··. ·2. 
.:3. 
4-. 

WASHINGTON POST STORY ,· 

CH~ISTIAN CENTURY STORY 
ATLANTIC MONTHLY STORY 
OMINOUS POLITICS 

,RICHARD MELLON SCAIFE - THE WIZARD OF OZ 
.· BEHIND- THE. FOSTER CONSPIRACY INDUSTRY' 

1 . FACT SHEET ON· SCAIFE 
.2 • H.O'!'LINE ON SCAIFE AND FOST~R 
3. NEW YORK TIMES EDITORIAL .. 
4. 60 MINUTES STORY 
5. ARKANSAS DEMOCRAT GAZET~E.STORY 
6~ NEW YORK TIMES STORY 
7 :.. PITTSBURGH GAZETTE ' 
8 ." COLuMBIA JOURNALISM ART.ICLE 
9 .• NEWT GINGRICH' S CONNECTION 

V. ·· T;aE HELEN . DICKEY EXAMPLE : HOW THE MEDIA FOOD 
CHAIN WORKS 
1 . 'OVERVIEW 
2. ORIGIN 

· 3. '!'HE· STORY IN THE RIGHT WING PRESS 
4 . THE MEDIA FOOD · CHAIN IN ACTION'· 

· VI . . f:tiGH~- ~ING PUBLICA'I';;J:ONS 
1.--· . "•WESTERN JOURNALISM CENTER 
2 . . MEDIA BY: PASs .. 
3 . . STRATEGJ;C INVESTMENT 
4 .. CITIZENS UNITED 

A:--,;z-:;·:?.C.--::--:_~ . . . · . .._\ . 

' C~m~~N LmRARY PHoTocoPYc~~ 
. .---.' ·.-.lt:.:; •• .--. .'-. ' ..... - •. --. --



VII. 

• .. __ 

THE INTERNET INFLUENCE 
1. WHITEWATER/VINCE .FOSTER HOME PAGE 
2. COMMUNICATIONS ON THE NET BETWEEN 

CONGRESSIONAL REPUBLICANS AND RIGH 
CONSPIRACY THEORY PROPONENTS 

3. NEW YORK TIMES ARTICLE 
4. WASHINGTON POST ARTICLE 
5. SAN DIEGO UNION-tRIBUNE ARTICLE 
6. WASHINGTON POST ~TICLE 

~-: 
~ ;t 
~' 

w. 
t 
'!> 



OVERVIEW 

COMMUNICATION STREAM OF CONSPIRACY COMMERCE: The 
Communication Stream of Conspiracy Commerce refers to 

/oo:) 

mode of communication employed by the right wing to convey 
their fringe stories into legitimate subjects of coverage by 
the mainstream media. This is how the stream works. First·~ 
well funded right wing think tanks and individuals 
underwrite conservative newsletters and newspapers such as 
the Western Journalism Center, the American Spectator and 
the Pittsburgh Tribune Review. Next, the stories are re­
printed on the internet where they are bounced all over the 
world. From the internet, the stories are bounced into the 
mainstream media through one of two ways: 1) The story will 
be picked up by the British tabloids and covered as a major 
story, from which the American right-of-center mainstream 
media (i.e. the Wall Street Journal, Washington Times and 
New York Post) will then pick the story up; or 2) The story 
will be bounced directly from the internet to the right-of­
center mainstream American media. After the mainstream 
right-of-center American media covers the story, 
Congressional committees will look into the story. After 
Congress looks into the story, the story now has the 
legitimacy to be covered by the remainder of the American 
mainstream press as a "real" story. 

• BACKGROUND READING: The emergence of conservative think 
tanks and their effectiveness at conveying conservative 
ideas. has been discussed by a number of publications. The 
think tanks serve as the ideas mill for today's Republican 
Party. The think tanks define and shape the idea's agenda 
for the party and serve as the training ground for this new 
generation of conservatives. In many ways, these Republican 
think tanks are to today's media age of political 
organizations what the Democratic big city party machines 
were to the New Deal era of political organizations. 

RICHARD MELLON SCAIFE: Richard Mellon Scaife is in the 
vanguard of this aforementioned form of this media age 
political organizing. Scaife uses the $800 million Mellon 
fortune which he inherited to fund a virtual empire of right 
wing newspapers and foundations. These newspapers and 
foundations, in turn, propagate Scaife's extremist views. 
Scaife along with a handful of other wealthy individuals and 
foundations use their power to control the Republican 
Party's agenda and viewpoints. Scaife, in particular, is 
one of the major backers of Newt Gingrich. Interestingly 
enough, Gingrich's views on Vince Foster seemed to dovetail 
with Scaife's following Scaife's pumping of thousands of 
dollars into Gingrich's GOPAC's coffers. 



THE HELEN' DICKEY EXAMPLE: 
classic example of how these 
newsletters can spiracy 
Commerce to get a fringe story into the mainstream. In this 
case, the right wing British tabloid reporter Ambros 
Pritchard reported in London's Sunday Telegraph that an 
Arkansas State Trooper, Roger Perry, had talked with White -.. 
House staffer Helen Dickey about the fact that Vince 
Foster's death hours before his death was suppose to have 
become known. From Pritchard, the story received major 
coverage by the Scaife funded Western Journalism Center and 
the Scaife owned Pittsburgh Tribune-Review. From these 
fringe, right wing publications the story went on the 
internet, which reproduced the_story for a far wider 
audience. From the internet, right-of-center mainstream 
papers, including the Washington Times and New York Post; 
covered the Dickey story as a legitimate news item. Once 
these papers covered the story, Congressional staffers from 
Alfonse D'Amato's staff had the needed justification to 
investigate the issue. In turn, the inves~igation of the 
issue gave the story further credibility and allowed other 
members of the mainstream media to cover the story. 

• RIGHT WING PUBLICATIONS: Right wing publications are 
produced in a prolific manner. 

• THE INTERNET: The internet has become one of the major and 
most dynamic modes of communication. The internet can link 
people, groups and organizations together instantly. 
Moreover, it allows an extraordinary amount of unregulated 
data and information to be located in one area and available 
to all. The right wing has seized upon the internet as a 
means of communicating its ideas to people. Moreover, 
evidence exists that Republican staffers surf the internet, 
interacting with extremists in order to exchange ideas and 
information. 



In order to fully understand the Whitewater story, it is important to understand 
how conservative groups are, and have been. able to generate a media frenzy 
over the Whitewater story. 

The .. Media Food Chain" 
The media food chain is the system by which right-wing activists feed conspiracy 
theories and innuendo from the. fringes into the mainstream media. The "food 
chainw starts with activists such as Willie Horton creator Floyd Brown, Sheffield 
Nelson and larry Nichols_ These activists feed the partisan conservative press. 
publications suCh as the American Spectator, the Washington Times and the 
editorial page of the Wall Street Journal. The mainstream press then picks up 
on these reports. 

The "Blow-Back" Strategy . . . . 
One specific "food chain" strategy is the "blo\V-ba'*," The blow:-back_ star:t$,.W,it~. ;-_,, .. . 
conservative groups feeding material to the British tabloids! sudl::l~';'ifi~;·§.iJ&Qiayg::;. 
Telegraph. Conservative American tabloids and mainstream Arriencan-:mec:J_Ia"f: ., .. 
then report on-the British reports. ·· · •· .:: · 

For example, recently the Washington Times reprinted Ambrose Evans­
Pritchard's Sunday Telegraph response to a Washington Post article on Vince .· 
Foster conspiracy theorists_ Pritchard, who took offense to being lumped iriwith· 
conspiracy theorists, has been a leading reporter of various conspiracies :-:- most 

· recently accusing Vince Foster of secretly being a spy_ (Washington Times, 
7/10/95 and Washington Post; 7/4/95) 

The Richard Scaife Connection 
In addition to use of the media food chain and blow-back strategies, 
conservatives have another tie - their source of funds_ A number of groups that 
have been peddling conspiracy theories (mainly questioning the suicide of 
Deputy White House Counsel Vince Foster} are funded by Richard M. Scaife. 

Richard Scaife is an heir to the Mellon fortune with an estimated net worth of 
$750 million_ lri addition to his financial support of purveyors of Vince Foster 

· conspiracy theories, Scaife also is a Ne'Wt Gingrich insider - backing many of 
the groups that support and defend Newt Gingrich, induding contributing 
$60,000 to GOPAC and $450,000 to the Landmark Legal Foundation_ 



jou7 
p 

Whitew(ller is one ofmany issues originating with sources wilhoUI credihiliry. 
discernible pattern in which Willie Honan creator Flqyd Brown and whloid ·news· organizations 
have forced stories into the mainstream press. Most inleresting is rhe •blowback" straiegy in whiCh 
stories are vlamed in the British tabloids and lhen. lho£e srories are rep_oned on in the U.S_ press_ 

WHITEWATER: FROM FWYD BROWN TO WALL STREET JOURNAL 

The WallStr:e:et lm!mal Serves as a Mouthpie£e for Floyd Brown's Research: 
2121 From Brown; Membei:s of The Wall Street Journal's editorial board met with Floyd 

3/4/94 . 

319/94 

3/10/94 

· Brown, the Conservative Republican who produced the 1988 Willie Horton ad_ 

To the Journal's editorial page: After the meeting, the Journal devoted nearly half of 
its editorial page to reprinting documents it had obtained from Brown in the meeting. 

The Journal reprinted a series of letters between David Hale and Paula Casey 
they obtained from Brown, which it entitled, "Poison, Then Recuse" and 
"Bargaining in Little Rock." [Chica~o Trib., 3127/94; Wall St. Journal,_ 3/4/94] 

-:.:·::.:.< · .. 
"' . ··~ · . . . . . ·4_,.,.·~--·, -. 

From Brown: Brown's "Clinton Watch• ~ub~sherl a ~whitewatern Fax Bulleti~.~:·n.x>,';·_--.~ 
entitled, Special Counsel Robert Fiske subpoenaed Clinton a.dmi.niStration officials and.:· 
associates but he missed one-- Patsy Thomasson. · -

This Bulletin spoke of Thomasson's rel~tionship with Dan I....a.sa.ter and the fact 
that she searched Vince Foster's office after his death. [Clinton Watch,. 3/9/94] 

To the Journal's editorial page: The next day, The Wall Street Journal ran an 
editorial entitled, nWho Is Patsy Thomasson?" . 

The article stated that there had been a delay in getting a White House pass for 
her and said, "We suspect that [the delay] had somethmg or other to do with her 
past association with another Arkansas FOB, bond trader and drug convict Dan 
Lasater_ n [Wall Street Journal, 3110/94] 

Other Mainstream Press Have Been Influenced By Brown: 
1994 Froni Brown to other mainstream media: Floyd Brown and his associate David 

Bossie claim that "dozens" of members of the mainstream press including Time and 
Money Magazines, NBC and the London Times have used them for information or 
interviews_ [Chica~o Tribune, 3/27/94] 

2/94 From Brown to other mainstream media: Bossie and NBC television producer Ira 
Silvennan were seen tog-ether while attempting to interview Arkansas S&L regulator, 
Beverly Bassett Schaffer. [Chig~o Trjbune, 3/27/94] 



GENNIFER FLOWERS: THE "BLOWBACK" STRATEGY 
/r»7 

A search of an electronic dtuahase revealed thalfive oUI of the first seven newsp anicle 
abow Genn.ifer Flowers' allegations of an wratn.ariml affair with Bill Qiroon were fowul in British 
newspapers. The Star tabloid broke their story on January 23, 1992. There were 29 stories ahoiJJ the 
Flowers allegarion.s the n.exr day in the mainstream press. 

British Tabloids Pushed the Flowers Story: 
1117192 From British tabloids: "Bush rival in beaucy queen scandal; (l)Democrat faces axe 

over 'affairs' (2)Girls and the Governor (3)TV beauty 'paid for by state. cash' 
(4)Scandal erupts over all the would-be President's women." [Dajly Mail] 

1118/92 

1119/92 

1119/92 

"Caught in the Honey Trap; Why Democrat Hope Clinton May Be the Latest American 
Politician to Grab the Girl and Lose the Glory." [Daily Mai I) 

"Wild Bill dogged by the affairs of state.· (The Times NewspamsJ 

"Wild Bill puts his sins behind him." [Sunday Telegraph] 

Then The Star Broke The Flowers Story In the U.S.: . . , 
1123/92 To the American tabloids: ··My 12-Year Affair With Bill Clin_ton';J?:{~rijsSf.w:nt~'·,· . 

Runner Lied to America, Says His Fonner LOver. Plu~ TheSeci~t):f;~i[l)~t()l~¢>:':· 
It! Mistress Tells All;· 'We Were Lovers From' 1977to_I989/" [tt}ii;<Sw~:i:~z#t92}::;,:r:~.: · 
issue] . ( ' > :.~· : ~ . ' , 

The Mainstream Press Followed This Lead: . 
1/24/92 To mainstream U.S. media: On J;muary 24, 1992, there were 29 stories,about Bill 

Clinton and Gennifer Flowers including stories in The Washington .f:'ost; The l'-few . 
York Times, The Washington Times, The Los Angeles Times, USA Toctay{AP, UPI, 
and Reuters. · · . 

SAlLY PERDUE: BWWBACK FROM BRJTISH·TABLOIDS TO WASHINGTON llMES TO??? 

·In January of 1994, the British press tried to resurreer rhe story of Sally Perdue and the 
Washington Times followed suit. 

In 1992 American Tabloids Turned Sally Perdue Down: 
7/26/92 The National Enquirer which pays hundreds of thousands of dollars for stories abOut 

the private lives of politiCal figures rejected Perdue's story because it was "largely 
unprovable· according to Enquirer editor, Dan Schwartz. [Washin~on Post, 7/26/92] 

7/17/92 Sally Perdue appeared on the Sally Jessy Raphael progrnm one day after the 
Democratic Convention. Earlier, Carmina Marcia, a spokeswoman for the program 
said, "We didn't feel at the end we had enough information to prove she was telling the 
truth, especially during the convention.· [Atlanta Journal & Constitution, 7115/92] 



In 1994 The British Press Recycled Sally Perdue: 
1123/94 From British Tabloids: "The threats that followed my fling with Bill 

Arkansas beauty queen Sally Perdue tells Ambrose Evans-Pritchard of an 
attempt to buy her silence." [Sunday Telegraph] 

1/23/94 

1/24/94 

1/24/94 

1124/94 

"'I was threatened after Clinton affair' Ex-beauty queen fueis presidential scandal .... 
[Sunday Ielegwh, Page 1] 

"Pressure on Clinton as sex scandal grows." IThs- Daily Tele~raphl 

"Clinton 'mistress' demands inquiry into his sex trysts." [Daily Majl] 

"Clinton talks of economic gains amid new sex. tiles.· [The Times] 

Washington Times Followed British Press: 
1/26/94 ·· To The Washington Times: Richard Grenier wrote an op-ed piece in The Washington 

1128/94 

2/1/94 

Times, which cited the headline from London's Sunday Telegraph CI Was Threatened 
After Clinton Affairu) and described Sally Perdue's story. (Washineton Times] 

The "Inside The Beltway" section of The Washington Times gave details of Perdue's 
story and quoted liberally from the Sunday Telegraph cuticlec f\Yashinitod :rirnesf~ · 
. · · .· · . . -. ·._· : _, ·. :: :->, ;::>' \'t'f+'-::j:r¥J~r~~~;-~}-~'~1MF\f~~-:·> · 

Wesley Pruden mentioned the Sally Perdue story again in his "Pruaen oil;Politics~,, · 
oolumn in The Washington Times. [Washington Times] . . · .: y··~;t ' ; - ·. . 

BRITISH TABLOIDS BLOWBACK REHASHED BEVERLYSTORY .· 

A Wgshjngron Times story from September 1993 was successfully resurrected in the Brifish 
tabloids in 1994. 

9129193 

2/13/94 

2113/94 

From The Washinlrton Times: Jerry Seper of reported on the Rose Law firm's 
involvement in a 1989 Iowa nursing home deal with Beverly Enterprises. The. article 
was entitled, "Hubbell implicated in profiteering; Helped 'excessive' nursing home 
de.U." [Washington Times, 9/29/93] 

Resurrected by the British Tabloids: In an article entitled "Big Trouble At Little 
Rock", The Sunday Times of London reported that Hillary Clinton profited from a 
1989 deal that artificially inflated the value of 45 Iowa retirement homes. They alleged 
that Mrs. Clinton gained $15,000 from the deal, which netted the Rose Law Finn 
$500,000 and that William Kennedy "engineered" the deal which "raisedthe cost of . 
caring for many of the elderly in the retirement homes by 14%" [The Sunday Tirriesl 

To The Dail):: News: The New York Daily News reported this story on the same day. 
fHoUioe, 2113/94] 



I dJ1 
,.... 

2/14/94 To The New York Post: ln an article entitled, "Hillary Named In Nur · g Home Sales iii 
'Scandal,"' The New York Post reported on The Sunday Times article on e two off-p~ 

2/15/94 

3/28/94 

the paper. !New York Post) 

To Th~ Washineton Times: The WashingtQn Times reprinted portions of The Sun@.y 
I.i.I:!l§ article and called it "The Four Musketeers" but omitted the portion about the· 
Rose Law firm's involvement with Beverly Enterprises. [Washin~ton Tjmes] 

To Forbes Magazine: In an article entitled, ·profiteers," Fqrbes reviewed these charges 
against Hillary and The Rose Law Fimi. [Forbes] 

PAULA JONES: BLOWBACK- FROM BRITISH TABWIDS TO MAINSTREAM MEDIA 

Iii.e March headlines in the British press were a sign of things ro come. 

Paula Jones Originally Appeared With Cliff Jackson at CPAC. Conference: . 
2/11/94 From Cliff Jackson: Paula Jones appeared at a press conference organized by Clin~n 

anugonist Cliff Jackson at the Conservative Political Action Committee conferen¢e:: •. 

2/12/94 · · To The Washington runes: Among the 11 stories in the mainstream Pres~ .. 
day was a Washjnf::ton Times article entitled, "Woman:ateihes·cnniori ' , .... · ... A ... "-'· 

·advances iil '91. • [Washington Times] ·· , · ·· · · ·. · · 

The British Tabloids Resurrected "The Paula Jones Story": · 
3/28/94 To Tbe British Tabloids: "Clinton fa.ceS court over 'sex trap' in hotel." 

3/27/94 

3/25/94 

4/4/94 

4/15/94 

4/94 

nClinton accused of 'grotesque; sex harassment." [Sunday Telegraph] . _ 
. . . : 

To Mainstream Media?: The Washine;ton Times reported that the_Washin~ton Po~{ 
was working on a story about Paula Jones. [Washine;ton Times, 3/25/94] · · 

To Right-Wing "Accuracy In Media": Right-wing media watch group "Accuracy In. 
Media" printed an ad in the Washin~ton Post entitled "Who is Paula Jones and Why is 
the Post Suppressing Her Charge of Sexual Harassment?" The advertisement charged 
that the Washington Post was suppressing rqx>rter Michael Isikoffs story on Jones' 
allegations. On April 6, 1994 Paula Jones appeared with AIM's Reed Irvine on 
National Empowerment Television. [Washington Post, 4/4/94; NE( 4/6/94] 

To Robertson's 0 700 Club 11
: On April 15, 1994, Paula Jones was interviewed by Daie 

Hurd on Pat Robertson's "700 Club" Program. [cBN "700 Clubn, 4/15/94) 

To Jerry Falwell: Falwell began using his "Old Time Gospel Hour" program to sell a 
$40 videotape entitled "The Clintons~ Circle of Power." on he aired charges by 
Paula and Steve Jones regarding the sexual harassment charges against_Bill Clinton. 
["Old Time Gospel Hour, 94] 

_.Ai.Z.~---:-'.~---·,__,, .. 1 .. • ~.\ 

~.:t:LINTON LIDRARY PHOTOCOPY l 
.-- _,........-------~;e,~· --=- ·- - - -- --· . ..p 



5/3/94 

5/4/94 

5/6/94 

/06'7 
To Rush Limbaugh; On May 3, 1994, Rush Limbaugh showed footag of Jones' _ 
Feb~ 11, 1994 press conference on his te}evi~ion show. Limbaugh -d that C.linton P, 
had hired Bob Bennett and that, "You don't go hire Uncle Bob unless you ave b1g "-o 
boo£y heading down the traek. This ... and I don't think it stops at Paula Jone :"'. ~~~ 
thaL .. there's something here." ["Rush", 5/3/94] 

To Floyd Brown: OnMay 4, 1994, Floyd Brown's ClinJonWacch put out a fax 
entitled, "We Interrupt Whitewater For A Special Report Fomigate Report; Paula Jones 
Will File A Lawsuit Thursday Against Bill Clinton For Sexual Harassment." 
(CliruonWatch, 5/4/94) 

To The Mainstream Media: Paula Jones ftled her suit against Bill Clinton and it was 
widely rovered in the mainstream media. 

SPECTATOR GIVES "SCOOP" TO BRITISH TABLOID 

11ze n'ght-wing Americcm Specuuor magazine gave a speCial ·scoop • to its ally in the Brirish 
cabloid press, Ambrose EvaJIS-Pritchatd of che Telegraph. EvtlllS-Pritcha.rd, the Telegraph's 
Washingron correspondenr is typically 1he first British reponer called in on the ·blowbacK-. -

British Tabloid Given Scoop on Spectator Story . · :.:;:~ ~::i :,;~>< ;.::: L:: . 
4/10/94 From the Spectator:. The AmeriCan Spectator's May edition indudeq[#t·:~~{ej-(fu$@.·:. '-· 

"Love and Hate in Arkansas" in which Arkarisas state trooper.LD.''Bro\Vri.iiladff:i'?~F.::·\':,:: · 
further allegations against President Clinton: [The American Spectatrir1' April/May : ::: :· · · 

4/10/94. 

1994) .. ··>; 

To the British Tabloids: "Trooper 'Solicited Hundred Girls for Clinton'". The . 
Sunday Telegraph ran an article about the Spectator's piece before the American· 
magazine was released. [Sunday Telegraph] 

Washington Post Runs Piece the Following Day 
4/11194 To the Washington Post: "Decade-Old Allegation Against Clinton Reported". On 

April 11, rhe Washington Post's Michael Isikoff wrote a piece on the fux'&tator's 
article. [Washington Post] 

DENNIS PATRICK- BLOWBACK FROM TABWIDS TO WASHINGTON llMES TO WSJ 

·The British cahloid.s focused on an Economist story aholil a man 1Uil1leli Dermis PaJrick which 
evelUUillly found irs way inco The Wall Streel Jourrlgi by way of The Washingcon Times and Pat 
Robertson 's 700 Club ". · · 

The Economist Broke The Dennis Patrick Story . 
517/94 From The Economist: The Economist reported that an associate at Dan Lasater's bond 

flnn had opened an account in Dennis Patrick's name in 1985. In 1987 Patrick claimed 
that the account was set up without his permission and that trades in the account 
allegedly exceeded $12 nwJion but Lasater later billed Patrick for $86,625. Patrick also 



5/8/94 

5/12/94 

5/13/94 

5/13/94 

6/6/94 

6/21/94 

./00'7 
claimed that lhere were three attempts on his life after his dispute with,Lasater & Co. 
[The Economist] 

To the British Tabloids: The next day, Ambrose Evans-Pritchard of~~~~~~ 
Tele~raph wrote an article that largely parroted the Economist story. Pritchard reported 
that Patrick has allegedly been in hiding with his wife and children in Kentucky for the 
past seven years because of his involvement with Lasater. Pritchard wrote, 
·congressional investigators are beginning to ask whether Hillary Clinton and Foster 
were involved in an attempt to draw a veil over Lasater's role in the whole S&L 
scandal." [The Sunday Telegraph] 

More British Tablo1ds: William Rees of The Times of London, wrote an article that 
repeated The Economist's charges and stated, "Dan Lasater was a major contributor to 
Clinton election funds. Lasater, Bill Clinton, Hillary Clinton, Roger Clinton, Vincent 
Foster and Patsy Thorilasson were all in the same Little Rock network, and 
undoubtedly worked together to advance their interests ... Pa(Sy Thomasson still works 
at the White House, the link between Lasater and Clinton remains in place.· ~ 
Times] 

To The Washineton Times: R. Emmett Tyrrell of The American Spectator wrote, 
oLast weekend the British press was again alive With 'More Arkansas Scanda1s.' Tlta.t 
is how the venerable Econorizisr of London put ir in a front-page headline' The.< 
Economist has discovered a man whose dealings in the 1980s with· the ArkansaS . · · · · 
investment banking finn of la.sa.ter & Co. cost him his fortune and three attempts on · 
his life, so he says. The Economist seems to believe him, as does London's Surida:y 
Telegraph, which published a similar story." [Washington Times] 

To AI D'Amato: Tyrrell wrote that Al D'Amato would investigate Lasater's bond 
business and whether there were "kickbacks to the political campaigns of a powerful 
politician ... " [Washington Times, 5/13/94] 

To "The 700 Club": Pat Robertson's "700 Club" focused on this story and interviewed 
Dennis Patrick. Patrick claimed, "I never once said trade an account. Hejust called me 
and said I traded it." He also said, "I know that no one ever threatened my life, thar 
I'm awaie of no man has ever been hired to come and murder me, until this situation 
occurred." The story concluded when CBN correspondent Gary Lane said, "Dennis 
Patrick was in town here in Washington and he was doing some interviews this week I 
believe with Gannett and some others. So this is just the beginning." ("700 Club"] 

To The Wall Street Journal: Mike Frisby wrote an article about Pa(Sy Thomasson's 
ties to Dan Lasater in which he detailed portions of the Dennis Patrick story. ~ 
Street Journal] 



BRITISH TABLOID TELEGRAPHS THE NEXT AITA /oo1 
On July 17, 1994, Ambrose Evans Pritclw.rd of thE British tahloid, ~<....Jol.!~~~~!:U::.!!t 

wrote an article alleging a pan em of drug use fry Bill Cliruon during the 1970's and L._......_.~or 
under che headline, ·cztruon 'Took Cocaine While In Office. 'P 

Ambrose Evans Pritchard Makes Wild New Allegations in British Tabloid 
7/17/94 From The Sunday Telegraph to????: Pritchard's article said that President Clinton 

"faces potentially devastating allegations that he engaged in regular use of cocaine and 
marijuana during his rise to politicaJ prominence in Arkansas." The article then details 
charges of drug use by Bill Clinton when he was Governor of Arkansas. [Sunday 
Telegraph] 



Withdrawal/Redaction Sheet 
Clinton Library 

DOCUMENT NO. SUBJECT !TITLE 
AND TYPE 

001. report Re: Overview (I page) 

002. report Re: Consipracy Theories 

003. report Re: Comments (I page) 

COLLECTION: 
Clinton Presidential Records 
Counsel's Office 
Jane Sherburne 
OA/Box Number: CF 426 

FOLDER TITLE: 
[Binder] Communication Conspiracy [2] 

DATE 

n.d. 

(4 pages) n.d. 

n.d. 

RESTRICTION 

P5 

P5 

P5 

t Dog/ 
100({ 

\ 0\0 

Rhonda Young 

2007-0080-F 

1274 

RESTRICTION CODES 
Presidential Records Act- [44 U.S.C. 2204(a)) 

Pl National Security Classified Information [(a)(l) of the PRA] 
P2 Relating to the appointment to Federal office [(a)(2) of the PRA] 
P3 Release would violate a Federal statute [(a)(3) of the PRA] 
P4 Release would disclose trade secrets or confidential commercial or 

financial information [(a)(4) of the PRA) 
PS Release would disclose confidential advice between the President 

and his advisors, or between such advisors (a)(S) ofthe PRA] 
P6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of 

personal privacy [(a)(6) of the PRA) 

C. Closed in accordance with restrictions contained in donor's deed 
of gift. 

PRM. Personal record misfile defined in accordance with 44 U.S.C. 
2201(3). ~·--C?c'C'•_·,.,, 

Freedom of Information Act- (5 U.S.C. 552(b)) 

b(l) National security classified information [(b)(l) of the FOIA) 
b(2) Release would disclose internal personnel rules and practices of . 

an agency [(b)(2) of the FOIA] 
b(3) Release would violate a Federal statute [(b)(3) of the FOIA) 
b(4) Release would disclose trade secrets or confidential or financial 

information [(b)(4) of the FOIA) · 
b(6) Release would constitute a clearly unwarranted invasion of 

personal privacy [(b)(6) of the FOIA] 
b(7) Release would disclose information compiled for law enforcement 

purposes ((b)(7) ofthe FOIA) 
b(8) Release would disclose information concerning the regulation of 

financial institutions [(b)(8) of the FOIA) 
b(9) Release 1:Y9JIId.!lisclose geological or geophysical information 

concerning weiis-~(b)(9) of the FOIA] 
RR. Document will be reviewed upon request. 

.{)·:. LINTON LffiRARY PHOTOCOPY -I 



OVERVIEW 

The controversy surrounding the death of Vince Fost~r has 
been,. in large part, the product of a well-financed righ~~ 
wing conspiracy industry operation. The "Wizard of Oz" 
figure orchestrating the machinations of the conspiracy 
industry is a little-known recluse, Rich~rd Mellon Scaife. 
Scaife uses his $800 .millibn dollar inherited Mellon fortune 
to underwrite the Foster conspiracy industry. Scaife 
promotes the industry through his ownership of a small 
Pittsburgh newspaper, the Tribune-Review. Scaife's paper, 
under the direction of reporter Chris Ruddy, continually 
publishes stories regarding Foster's death. The articl~s 
are then reprinted in major newspapers all over the country 
in the form of paid advertisements. The Western Journalism 
Center (WJC), a noriprofit conservative think tank, places 
the stori~s in these newspapers. The WJC receives much of 
its financial backing from Scaife. 

Scaife is in the vanguard of a new form of political 
organizing. Wealthy right wing foundations and individuals 
finance conservative think tanks and non-profits. The think 
tanks and non-profits promote their benefactor's agendas and 
viewpoints. The think tanks and non-profits are able to 
spin their backer's agenda and viewpoints back into the 
mainstream and control the agenda of the Republican Party. 

Scaife uses his financing nf the fringe, right wing 
publications and non-profits to create a communications 
stream of conspiracy commerce. The stream effectively 
conveys the rantings of the fringe into legitimate subjects 
of coverage by the mainstream media. Here is how Scaife 
does it: 1) The right wing publications he owns or helps 
finance such as the Tribune-Review or American Spectator 
will do a Foster conspiracy story; 2) The story will then be 
picked up on the internet; 3) From the internet the story 
will bounce back into the mainstream media; and 4) From the 
mainstream media, a Congressional investigatory committee 
will follow up on the story which, in turn, gives the story 
even more undeserved legitimacy. 

Scaife is a Newt Gingrich insider. Through his various 
foundations, Scaife has helped underwrite the Gingrich 
empire and entities that ·support Gingrich's agenda. Scaife 
is a key Gingrich insider. Gingrich has said of Scaife, 
"Dick Scaife is a remarkable citizen who has spent many 
years as a key force in sustaining conservative ideas and 
who has played a· major, major role on the Heritage 
Foundation's board and he's been a good friend and a good 
ally for a very long time ... " 



....................... +. ... .. ... .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ... .. "' 94565055 N0.8.<:!5 

RICHARD M. SCAIFE: 
·GINGRICH INSIDER FEEDING FOSTER CONSPIRACY THE.,_~ 

Richard Mellon Scaife, an heir to the Mellon fortune with an estimated net worth of $750 million, is 
a Newt Gingrich insider who is now taking an active role in spreading conspiracy theories about 
White House deputy counsel Vincent Foster's suicide. Through his three Pennsylvania-based private 
foundations -- the Carthage, Sarah Mellon Scaife and Allegheny Foundations -- Scaife has funded 
sevenil parts of Gingrich's empire. Now, Scaife has turned his attention to organiz.ations promoting 
theories about the death of Vince Foster. Scaife, himself, is publisher of a newspaper that employs 
Chris Ruddy, a reporter who is a key purveyor of conspiracy theories regarding Foster. Here is a 
look ar Scaife and his support of Gingrich and Foster conspiracy theorists. 

RICHARD SCAIFE: GINGRICH FUNDER 
+ Richard Scaife has funded several organizations that are part of Newt Gingrich's empire -­

making him a key Gingrich insider. Scaife's support of the Gingrich empire includes: 

• $60,000 to GOPAC from 1989-95. GOPAC is the political action committee chairerl by 
Gingrich. GOPAC is the subject of a lawsuit by the Federal Election Commission as well as 
charges against Gingrich with the House Ethics Com·mittee. [GOPAC donor list and FEC 
report] 

Gingrich's Progress and Freedom Foundation reccived over $182,000 from seven 
anonymous contributors in 1994. It is not clear if any were Scaife foundations. 

+ Scaife also funds groups that defend or promote Gingrich, including: 
• $5,326,000 to the Free Con~ Foundation from 1988-93. Paul Weyrich and .his Free 
Congress Foundation (FCF), founded National Empowerment Television (NEn. NET airs 
aRenewing American Civilization," rRAC") the controversial course taught by Gingrich. 
Another NET program is DProgress Report" which is produced by the Gingrich-inspired 
Progress and Freedom Foundation (PFF) and hosted by Gingrich.. PFF oversees the 
distnoution of "RAC" from which NET riD.ses money - by selling ads for the Gingrich 
course. Scaife also paid $50,000 for his aSsociate Richard Larry and his wife to attend a 
February 8, 1995 Washington dinner fearuring Gingrich that benefitted NET. A lobbyist in 
attendance told The Times-Picayune that, "Gingrich also gets what amounts to a direct benefit 
since the cause, the network, is really Newt." [Sarah Scaife Foundation, 1993 Annual Report; 
Iiines Picayune, 2/5/95] · 

• $450,000 to the Landmark Legal Foundation from 1988-93. Landmark has focused on 
ethics charges against Democrats who have questioned Newt Gingrich;s ethics. Mark Uvin, 
the head oflegal policy, and Landmark have filed two ethics complaints - both quickly 
dismissed -- against Democratic Whip David Bonior and have sharply criticized Representative 
Pat Schroeder and Boni.or for their ethics allegations against Newt Gingrich. [WashingtOn 
Times, 5119/95. 3/3/95] 

• $1,209,000 to the American Spectator from 1988-93. The cover story of the April 1995 
edition American Spectator was headlined "REVOLTING LOSERS: Newt-haters Ben Jones 
and David Bonior." According to the story, "Jones has launched an obsessive vendetta against 

House Speaker Ne~t .... !t;lg-r:i¥:h-:-::.AndinDemocra. tic· whii? Rep. David Bonior, he's found a 
PAC-pampered all ~ · i ' 

[.: ·, · LINTON LIBRARY PHOTOCOPY ) . 

·-· ... ,~-<>,,t;,, ·-·- •. . .... - •... -'-· --·~·· 



,000 to Accuracy in Media from 1988-93. AIM is one of eight ·groups that pays 
$12 ,000 a year to broadcast National Empowerment Television, the conservative right wing 
c ei that airs two shows featuring Newt Gingrich. AIM, along with the Progress and 

·-·~··Freedom Foundation, are Associate Broadcasters of the channel. [Washington Post, 2/10/94] 

SCAIFE FEEDS VINCE FOSTER CONSPIRACIES 
+ Through his Carthage and Sarah Scaife Foundations, Richard Scaife subsidizes a number of 

groups that attack President Clinton for his Whitewater invcitmem and promote conspiracy 
theories that question whether White House deputy counsel Vincent Foster Committed suicide. 
In addition, Scaife is publisher of the conservative Pittsbunm Tribune-Review, a newspaper 
that pu.?hes ttie y_i!lce Foster conspiracy theories. Scaife donations to Clinton-attack groups 
include: 

• Large donations to the.Western journalism Center {WJC). Founded· by Joseph Farah (the 
fanner editor of Scaife's now-defunct Sacram.ento Union newspaper) the WJC is a non-profit 
organization that was dormant until last year. Last August, the Center reprinted criticisms of 
independent counsel Robert Fiske's investigation into the Foster suicide written by former 
New York Post reporter Chris Ruddy in full-page ads headlined ''Vince Foster's Death: Was 
It a Suicide?' 'in the New. York Times, the Washin~ton Post and other large newspapers. 
After that WJC began sponsoring the efforts of Chris Ruddy, the only daily reporter known to 
be working full-time on the Fost¢:r suicide. Ruddy is currently employed by Scaife•s 
PitEburgh Tribune-Review. On August 31, 1994, U.S. Park Police Officer Kevin Fomshill 
filed a $2 million libel suit against Chris Ruddy, the WJC, and NTU·s James Dale Davidson 
(see below) for writing and distributing the Ruddy report that alleged a cover-up involving 
Foster's suicide. The WJC's other Foster-related activities include: reprinting Ruddy articles 
in full-page Wasbington Times ads, distribution of the QUnanswered: The Death of Vincent · 
Postern video, and release of a study into the Foster suicide at an April 27, 1995 Washington 
n:c. press conference. The press conference was also attended by AIM's Reed Irvine and 
James Dale Davidson. The WJC advisory board includes Arianna Buffington and Marviri. 
Olasky, both senior fellows at Newt Gingrich's Progress and Freedom Foundation. ExaCt 
totals of Scaife foundation contributions to the WJC will be disclosed later this year. [Illi! 
:Wall Street Journal, 3/23/95; Pittsburgh Po~t-Gazette, 4/30/95; AP, 8/31/95] · 

• $570,000 to Accuracy in Media (AIM) from 1988-93. AIM's chairman, Reed Irvine, is a 
leading Clinton critic and Vince Foster conspiracy theorist Irvine has written numerous op­
eds, including three in the Washjngton Times. ·Irvine's editorials suggest that Foster's death 
was not a suicide and that the White House did not want a thorough investigation into the 
death because the Clintons had documents they wanted to conceal. In addition, Irvine 
represented AlM at the April 27, 1995 press conference held with the WJC and James Dale 
Davidson, at which AIM released a report "The Trial of Vince Foster" which raised questions 
about the Foster suicide. AIM also produces a television show, "The Other Side of the . 
Story." The show, hosted by Irvine, appears on National Empowerment Television and often 
focuses on the Foster suicide. Irvine helps lead the crusade against the s.o-called "liberal 
media." [Pinsburgh..Post-Gazeqe, 4/30/95; The Nation, 3/30/85: Washington Times, 
12/11/93, 1126/94, l/31194] 

·., 
A;:c---:o:r:rec-~·,..,, . . \ 

~INTO~ LIDRARY PHOTOCOPY __ : 

·-·-J -'!g;; . -. ---- - . -- --· 



l't; 1'( 

5,000 to the National Taxpayers Union (NTU) from 1988-93. NTU Chairman James 
Davidson also publishes a newsletter "Strategic Investments, a which has engaged in 
ing rumors about Foster and a supposedly devasra.ting Whitewater scandal that would 

cause the Clintons to be "eliminated from the political scene, hopelessly and totally 
discredited." Davidson attended the April 27, 1995 press conference and produced the· video 
"Unanswered: The Death of Vincent Foster, a thar was distribured by the WJC. In addition, 
Davidson was named in the libel lawsuit by a U.S. park: policeman after publishing a Chris 
Ruddy article in his "Strategic Investment" ne\lisletter alleging that U.S. Park: Police lied about 
Foster's death. ["Strategic Investment,"-4/25/94; ~. 3/23/95; AP, 8/31/94] 

• $1,209,000 to the American Spectator from 1988-93. The American Specrator has been a 
·leading critic of President Clinton, going much further than other news organs in trying to 
link the president to sex scandals and in digging up dirt on Whitewater. And while the 
magazine has not yer pursued the Foster story, its editor-in-Chief, R. Emmett Tyrell, still 
refers to Poster's death as an nalleged suicide• in his columns. [Pittsburgh Post-Gazette, 
4/30/95] 

• $450,000 to the Landmark Legal Foundation from 1988-93. Landmark is a conservative 
legal organization which has offered counsel and advice to Paula Jones, supported Cruence 
Thomas and Ed Meese, and searched· for a conspiracy in "Travelgate... The Landmark Legal 
Foundation also asked Attorney General Janet Reno to seek the appointment of an independent 
counsel to review the Clintons' role in the Whitewater and Paula Jones cases. £W3shingtoo 
~. 514194; Texas lawyer, 2128/94; National La.w loumal9/9/91] 

• $5~326,000 to the Free Congress Foundation from 1988-93. The Free Congress 
Foundation • s National Empowerment Television (NET), headed by conservative activist Paul 
Weyrich, concentrates on conservative programming that includes such Clinton attack groups 
as Accuracy in Media and the NRA. The Board of Directors of Free Congress includes: 
Former Secretary of Education and current Sarah Scaife Foundation Board of Trustee member 
William Bennett; and Christian Coalition Executive Director Ralph Reed. Heritage 
Foundation economic analyst Dan Mitchell hosts a show on NET. The Heritage Foundation is 
a conservative tlrlnk tank of which Bennett is a Distinguished Fellow. The Heritage President 
Edwin Feulner, Jr.· also serves on the Scaife Board of Trustees. Scaife gave $4,441,000 to 
Heritag~ from 1988-93. [Sarah Scaife Foundation, 1993 Annual Report; Times Picayune, 
215195; Free Congress Foundation Brochure] 

SCAIFE'S HISTORY OF SUPPORT OF CONIROVERSIAL RIGliT WING GROUPS 
+ Scaife's traditional support of conservative groups includes donations of: 

• $1,000,000 -to CREEP (Committee to Re-Elect the President) in 1972. Scaife's donations 
made him the second largest contributor to Richard Nixon's re-election effort. CREEP 

· gener.li counsel G. Gordon Liddy, who served time in prison for his role in the Watergate 
scandal, is now a right-wing radio talk show host who ha.s come under fire for advocating the 
killing of federal agents. CREEP was linked directly to the Watergate break-in the early 
1970's. [Gannett News Servive, 6/10/92] 

• $47,500 to the Townhouse Operation in 1974. The Townhouse Operation was a secret $3 
million slush fund that contributed large campaign sums £o Republican candidates around the 
country whom Nixon supported. The fund was run by H. R. Halde~ and the operations led 

to guilty pleas by ~. ~~g"-'"'"''"'' to ekctiOn'!1"\ violations during the Waterga<e 
scandal. [AP, 217/~, . . . · : 

U. · LINTON LlliRARY PHOTOCOPY ) . 

. __ • .J ~e·;· . - . ...: __ · . - _ .. - ,-~·-·· 



17:18 ............. of< ... ~ ... ~+ ot: +· + ot-. + + + +........................... ~ 94565055 NO. 845 P0ll/0J ! 

• $2, 00,000 to Capital Legal Foundation (CLF) in 1985. This foundation represented 

William C. Westmoreland in his libel suit against CBS. Scaife's assistant, Richard 
, contacted CLF chief Dan Burt and notified him that Scaife would help pay for the suit 

~--if Burt would fight CBS on Westmoreland's behalf. The suit was part of a campaign_§parked 
by conservative groups against what Accuracy In Media chairman Reed Irvine calls the 
"liberal media." Conservative groups such as Accuracy in Media called for revocation of 
stations' FCC licenses and hoped that the Westmoreland case would lead to the demise of 
"CBS Reports," which had reported on Westrnoreiand·s role in conducting secret war activities 
in Vietnam. [The NatiQn, 3/30/&5; The Toronto Sta[, 7/11193] 

A,,~--::::'.r:----_·""'· - \ 

{)t:LINTON LIDRARY PHOTOCOPY._' 

_.-·_-,~~~ . . ---- '·. - , .. -.. - - --- --'-· 



••••••••••••••••••••••••••• ~ 94565055 
NO. 845 P002/0ll 

-.· 
SCAIFE GAVE $25,000 TO GOPAC LAST QUARTER 
Richard Mellon Scaife - a long-time GOPAC cha.rtec member who has also funded several groups 
who promote conspiracy theories about the death of fanner White House staffer Vince Foster -- gave 
$25,00> to Gingrich's GOPAC in the second quaner of 19957 Since 1989, Scaifehas given at least 
$60,000 to GOPAC. 

GINGRICH: "NOT CONVINCED" FOSTER COMMTITED SUICIDE 
Today, Gingrich told a small gathering of reporters that "'I'm IUJt convinced that he didn't (mmmittee 
suicide). I'm just not con.vinced he did ... I don't question it, I just don't accept it... I believe there 
are plausible grou.ruJ..s to wonder what happened. There is plausible reason to question whether or not 
ic was suicide." [bf, 7/25/95] 

On July 6, ·1995, Gingrich promised a caller to Bob Grant's radio show that congressional hearings 
on Whitewater would question whether Foster committed suicide. Gingrich: ·oh, I think we are 
entitled co a full· airing tzJUi I think you're gonJUlfind thaJ Congressional hearings are go1l1Ul raise 
questions. I was very struck by an anide, I think it was in, Intiescor·s Dally. ran a. very a long . 
article cluUJ thought was scunning raising question ·after question after question aboUL Foster and 
whaJ: happened there. And I've asked several of our congressional chairmen of our committees co 
look inio thai and I chink you will be seeing some hearings on rhese topics because when you look at 
em, there's just too much there ra, uh, uh, ro not try to }inti aut what really happened.· [Bob Grant 
radio show, 7/6/95] · 

However, in 1993, Gingrich said that the views an independent investigation should be accepted: ·If 
;here is an investiga!i.on, and there should be. if they end up concluding that whqcever happened was 
entirely perso!Ull, then 1 think that ouglu to be sealed. I lhink human beings aiu1 their families deserve 
some level afdecen.cy in which to live cheir lives out, even in this town." ~' ~Capital Gangn, 
7/24/93] 

FOSI'ER CONSPmACY THEORISTS REPEAT GINGRICH'S WORDS 
Gingrich's quote on Foster's death from the Bob Grant show have been published three times by 
organizations funded by Richard Mellon Scaife. 

The Pittsbu.~ Tribune-Review, which is owned by Scaife, featured Gingrich's quote in a· 
story by Christopher Ruddy that ran on July 13, 1995. ·The Western Journalism Center then 
paid to have Ruddy's story - entitled "Gingrich Says Expect Hearings on Foster J)eath 
Topics".-- re-printed in the July 19, 1995 Washin~ton Times. ·The July 24, 1995 issue of 
Dispatches, a monthly newsletter published by the Western Journalism Center's executive 
director, Joseph Farah. ran a front-page re-print of the same Ruddy story, now entitled 
"Gingrich calls flaws in Foster case 'stunning.· 



' .. 
I 

Withdrawal/Redaction Sheet 
Clinton Library 

DOCUMENT NO. 
AND TYPE 

001. report 

COLLECTION: 

SUBJECTffiTLE 

Re: Consipracy Theory (1 page) 

Clinton Presidential Records 
Counsel's Office 
Jane Sherburne 
OAJBox Number: CF 426 

FOLDER TITLE: 
[Binder] Communication Conspiracy [3] 

DATE 

n.d. 

RESTRICTION 

P5 10 I \ 

Rhonda Young 

2007-0080-F 

1275 

RESTRICTION CODES 
Presidential Records Act- [44 U.S.C. 2204(a)) 

PI National Security Classified Information [(a)(l) of the PRA) 
P2 Relating to the appointment to Federal office [(a)(2) of the PRA) 
P3 Release would violate a Federal statute ((a)(3) of the PRA) 
P4 Release would disclose trade secrets or confidential commercial or 

financial information [(a)(4) of the PRA) 
PS Release would disclose confidential advice between the President 

and his advisors, or between such advisors (a)(S) ofthe PRA) 
P6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of 

personal privacy [(a)(6) of the PRA) 

C. Closed in accordance with restrictions contained in donor's deed 
of gift. 

PRM. Personal record misfile defined in accordance with 44 U.S.C. 
2201 (3). ,,_,~o,;;::T- --:::-r c-::_',_,i 

RR. Document will be reviewed upon request. 

Freedom of Information Act- [5 U.S. C. 552(b)) 

b(l) National security classified information [(b)(l) ofthe FOIA] 
b(2) Release would disclose internal personnel rules and practices of 

an agency [(b)(2) ofthe FOIA) 
b(3) Release would violate a Federal statute [(b)(3) of the FOIA) 
b(4) Release would disclose trade secrets or confidential or financial 

information [(b)(4) of the FOIA) 
b(6) Release would constitute a clearly unwarranted invasion of 

personal privacy ((b)(6) of the FOIA) 
b(7) Release would disclose information compiled for law enforcement 

purposes [(b)(7) of the FOIA] 
b(S) Release would disclose information concerning the regulation of 

financial institutions [(b)(S) ofthe FOIA) 
b(9) ]l_el.ease would·dis_close geological or geophysical information 
· · -concerning wells R~)(9) ofthe FOIA] 

<I 



HELEN DICKEY~ROGER PERRY: 
A PRODUCT OF THE RIGHT-WING 

CONSPIRACY THEORY INDUSTRY 

The alleged "eariier" phone call between Helen Dickey and 
Trooper Roger Perry was first reported by Ambrose Evans­
Pritchard, the conservative Washington D.C. correspondent 
for the right wing British tabloid the Sunday Telegraph. 

The Dickey-Perry story has been a staple of Foster 
conspiracy theorists for a long time. The Foster conspiracy 
is constantly cov~red by the far right wing and fringe 
elements through their publications. 

The Dickey~Perry story is also a favorite of the fringe 
Foster conspiracy theorist fanatics who proliferate 
theinternet. On any given day, a new permutation of the 
Foster-Dickey-Perry conspiracy theory is floated on the net. 

The Dickey-Perry story is a classic example of how the 
Conspiracy Stream of Commerce works. In short, the stream 
effectively conveys the rantings of the fringe into 
legitimate subjects of coverage by the mainstream media. 
The fringe stories are first covered by right wing 
publications then posted on the internet then bounced into 
the mainstream media from which it is then picked up by 
Congressional investigations and given .unwarranted 
legitimacy. In this particular case, the story went from 
Evans-Pritchards's article to fringe publications such as 
the Western Journalism Center and the Pittsburgh Tribune 
Review. From the fringe publications, the stories were 
convey~d vis-a-vis the internet, which reprod~ced the fringe 
stories for a wider audience. Next, more mainstream, but 
nonetheless conservative, newspapers such as the Washington 
Times and New York Post picked up and reported on the story. 
Once the conservative newspapers covered the story, the 
mainstream media picked up the Dickey-Perry story and 
reported on it. The reporting of the story in the 
mainstream gave Republicans on the Hill the justification 
they needed to investigate the story. Once Congress begins 
looking into the story, it gains further legitimacy as a 
credible story and serves as a foundation upon which to 
build another conspiracy story.to be disse~inated through 
the same media food chain cycle. 

Troopers Patterson and Perry have soiled pasts. They are 
represented by long-time Clinton hater Cliff Jackson. In 
addition, the two have made previous charges about the 
President. Finally, they ar~ purporting to be working on a 
book regarding the President. 



Withdrawal/Redaction Sheet 
Clinton Library 

DOCUMENT NO. 
AND TYPE 

001. report 

COLLECTION: 

SUBJECTffiTLE 

Re: Joseph Farah (5 pages) 

Clinton Presidential Records 
Counsel's Office 
Jane Sherburne 
OA/Box Number: CF 426 

FOLDER TITLE: 
[Binder] Communication Conspiracy [4] 

DATE 

n.d. 

RESTRICTION 

P5 10 ll 

Rhonda Young 

2007-0080-F 

1276 

RESTRICTION CODES 
Presidential Records Act- [44 U.S.C. 2204(a)) 

PI National Security Classified Information [(a)(l) of the PRA] 
P2 Relating to the appointment to Federal office [(a)(2) of the PRA] 
P3 Release would violate a Federal statute [(a)(3) of the PRA] 
P4 Release would disclose trade secrets or confidential commercial or 

financial information [(a)(4) of the PRA) 
PS Release would disclose confidential advice between the President 

and his advisors, or between such advisors [a)(S) of the PRA] 
P6 Release would constitute a clearly unwarranted invasion of 

personal privacy [(a)(6) of the PRA) 

Freedom of Information Act- [5 U.S.C. 552(b)] 

b(l) National security classified information [{b)(l) of the FOIA] 
b(2) Release would disclose internal personnel rules and practices of · 

an agency [(b)(2) of the FOIA] 
b(3) Release would violate a Federal statute [(b)(3) of the FOIA] 
b(4) Release would disclose trade secrets or confidential or financial 

information [(b)(4) of the FOIA] 
b(6) Release would constitute a clearly unwarranted invasion of 

personal privacy [(b)(6) of the FOIA] 
b(7) Release would disclose information compiled for law enforcement 

purposes [(b)(7) of the FOIA] 
C. Closed in accordance with restrictions contained in donor's deed b(8) Release would disclose information concerning the regulation of 

of gift. financial institutions [(b)(8) of the FOIA] 
PRM. Personal record misfile defined in accordance with 44 U.S.C. b(9!_ R~II!II.Se would.dj_sclose geological or geophysical information 

2201(3). ;/fi'7~~,-.,-~,-,_., concerning wells '(,(b)(9) of the FOIA) 

RR. Document will be reviewed upon request. LINTON LIBRARY PHOTOCOPY j
1 

.._,.J -. :;.~---~ _,-~---- •i ,~:-•• ..:.:,_._ - -- ... -



JOSEPH FARAH. 

/Of:Z 

Biography. 
Approximately 40 years of age 
Founder, Western Journalism Center, a 501 (c)3 California corp. (Fed. Tax I. D. 68-0260 ) 
Editor & assoc. publisher, Between the Lines (biweekly newsletter on politics of news media 
and Hollywood) 
Executive editor, Glendale Newspapers, a group of dailies and weeklies in southern California 
Executive News Editor, now-defunct Los Angeles Herald-Examiner, 1984-1990 
Editor, now-defunct Sacramento (CA) Union, 1990-1991 
Presbyterian 

Western Journalism Center Sued On Foster Ad. Farah's Western Journalism Center began 
running newspaper advertisements entitled, "Vincent Foster's Death: WAS IT A SUICIDE?" in 
major national papers since August 1994. The ad has appeared in the New York Times, the 
Washington Times, the Chicago Tribune and the Washington Post among others. In August, 
the Western Journalism Center was sued for re-printing a series written by former New York 
Post reporter Chris Ruddy. The suit was filed by Kevin Fornshill, the U.S. Park Police Officer 
who discovered Foster's body. Ruddy left the New York Post in September 1994 to write for 
Dispatches, a newsletter on politics and the media published by Farah. [Associated Press, · 
8/31 /94; New York Times, 8/28/94; Washington Post, 11 /16/94] 

Personal Views. Farah describes himself as a "very liberal" student who once was arrested for 
protesting the Vietnam War but who converted to conservatism in the early 1980s, impressed 
by former President Ronald Reagan's "tough stance" in foreign policy and by the "success of 
'supply side' economics." 

Farah sometimes has carried his anti-abortion crusade beyond the pages of the Union. last 
January he spoke to an anti-abortion rights rally at the state Capitol, and in March he was 
involved in a physical confrontation at a Sacramento abortion clinic. Farah is strongly 
anti-abortion. He has called Pete Wilson "a disaster for Republicans and for conservatives". 
[National Review, 9/9/91] 

Farah is straightforward about his, and Union co-owner Dan Benvenuti Jr.'s, support for 
right-to-life Christian groups and their notions of traditional American and family values. "We 
are unambiguously a pro-life newspaper," Farah says proudly. "We consider it a very, very 
important issue." [California Journal, 4/1/91] 

Shifted Sacramento Union to Right-- Emulating the Washington Times. According to the L.A. 
Times, Farah "shifted the Sacramento Union from a mainstream conservative newspaper into 
one further to the right". During the 15 months Farah directed the Union (which had been . 
California's oldest newspaper and the oldest daily newspaper continuously published west of 
the Mississippi), he "directed the paper to give more aggressive coverage of conservative 
activities and increased the emphasis on anti-abortion and pro-family issues." 

1 
- ·-

~--::-·.r:··-]!.; . . . ·~\ 

0t:LIN~~~ LIBRARY PHOTOCOPY_! 

,·-.:c:' .---~- . . ... -.'· .. , .. • ··-- • --- --· 



Farah wrote: "The Sacramento Union stands for certain principles and we passion · 'A Sil~e~ 
them in our editorials, colu~ns, and cartoons. w~ take strong ~osi.tions, for ins '-J :'\e, againsP~ 
abortion on demand, excess1ve government spend1ng, and spec1al nghts based o sexual ~ 
proclivities. We also strongly support the family, the free enterprise system, a · d the toughest ~ 
penalties for violent criminals." [Columbia Journalism-Review, 1-2/91] /O!A. _ i 
During his tenure, the Union's circulation fell from 72,000 in July 1990 to 52,0 in Octob~..f1. 
1991. 

Farah hired two people who had most recently worked at the state Assembly Republican. 
Caucus-- city editor Mike Pottage ano columnist Roger Canfield. 

At city editor Pottage's first staff meeting with reporters, questions were raised about 
. seemingly biased story assignments. Pottage responded that the paper had a bias and that if 

there was ever a weekend when both Operation Rescue and ACT UP were holding 
demonstrations and only one reporter was available, "You know which one we'll cover. We'll 
cover the Operation Rescue story." 

According to the Washington Posfs Howard Kurtz, Farah's efforts "prompted an exodus of 
veteran staffers who complain that conservative bias is distorting the news coverage." 

Farah told the conservative National Review that he was putting out one of the few 
conservative daily newspapers in the country. He mentioned the Indianapolis Star, the 
Birmingham News, and the Washington Times as others. [L.A. Times, 10/17/91; .!.!E!_, 
1 0/15/91; National Review, 9/9/91; L.A. Times, 5/16/91; National Review, 9/9/91; Columbia 
Journalism Review, 1-2/91; Washington Post, 1 0/24/90] 

Union Owner Daniel Benvenuti, Farah and Radical Right Views. The paper, which _had been 
losing money for years, continued during Farah's term despite the best efforts of a "prayer 
committee" of local residents that owner Daniel Benvenuti established shortly after taking 
control. The committee's task is "to pray for and with you and to lift up the Union to God," the 
new owner said. "I also believe that it is important that other Christians recognize just what is 
at stake and what it will take if a newspaper with a Christian philosophy is to succeed." 

Farah has said he shares many of Benvenuti's opinions, especially his ferventopposition to 
abortion. Benvenuti issued a "statement of guiding principles" when he bought the paper in 
1989. The "principles" extol the virtues of capitalism; warn against big government; assert that 
"all legitimate and ina-lienable rights are endowed by the Creator", and admonish that "it is 
wrong. to murder the innocent," including the "preborn." Benvenuti has been a generous 
contributor to the Capital Christian Center, a 6,000-member fundamentalist, evangelical church 
in Sacramento. 

Farah sees such criticism as "a form of bigotry" because the paper's owners are religious 
Christians (he says his own religious beliefs are "none of your business"). Such questions w_ould 
never be raised if the owners of a news organization were Jewish, he says. [L.A. Times, 
10/17/91; UPI, 10/15/91; National Review, 9/9/91; L.A. Times, 5/16/91; National Review, 
9/9/91; Columbia Journalism Review, 1-2/91; Washington Post, 1 0/24/90] 

2 

~7·---::·.r.~ -~-.-,.., 

c{:~~~ LIDRARY PHOTOCOPY -
,·-.;;·' . ~- . .·- ·- ··. .., .. ---- .. . -- . -



Right-Wing News Policies. San Diego Union-Tribune Capitol bureau chief Daniel C 
Farah's Union of being a "mouthpiece for the fundamentalist Christian Right." 
policies at the Union: 
• Changed a story to identify National Organization of Women as a "radical eminist group." ~ 

(Reporter quit, writing "The owner of this paper has manipulated the edito ,ial personnel in r: 
an effort to mold a staff that will follow his religious and political ideals"). /Of:Z . ~~ 

e Replace the word "assault weapons" with "semi-automatic rifles". -;0 
4D Replace the words "pro-choice" and "pro-life" with "pro-abortion" and "anti-abv.-..~...-.....­
e Replace the word "women's health center" with "abortion clinics". 
e Identify retiring Supreme Court Justice William Brennan as having "consistently struc;:k down 

all legal protections of the unborn." 
e Replace the word "gay" with the word "homosexual." 
e No adve.rtising for films rated NC-17 because they "are nothing more than X-rated films 

with a polite new name". 
• Union opposed a bill banning discrimination against gays and lesbians. 
• Farah refused to meet with ACT-UP. 
• A piece on a large "life chain" anti-abortion demonstration was headlined "16,600 STAND 

PROUD AGAINST ABORTION" 
• A piece on a countywide smog-clearing law was edited to read "The Sacramento 

Metropolitan Air Quality Management District wants to dictate how area residents travel to 
work. The planned ordinance would include penalties for nonconformists .... New rules will 
be drafted to force at least two of every five commuters to abandon their cards and either 
take the bus, carpool or ride rapid transit." £L.A. Times, 10/17/91; .!.!f.!, 10/15/91; National 
Review, 9/9/91; L.A. Times, 5/16/91; National Review, 9/9/91; Columbia Journalism 
Review, 1-2/91; Washington Post, 1 0/24/90] 

Union reporter released after writing AIDS Quilt story. Reporter Marybeth Bizjak was fired by 
the Union after running a story on the AIDS Memorial Quilt. According to Bizjak, "My editor 
told me, 'You don't understand. The owner (Sacramento developer Danny Benvenuti Jr.) is a 
fundamentalist Christian. He doesn't want to. see this kind of thing in the paper' .... They never 
told me why they let me go, but I assumed it was that story and.a few other stories, and the 
fact that I wasn't much of a bower and scraper." [Los Angeles Times, 5/16/91] 

Reporters Left Union due to Farah News Policies. Union religion reporter Mary Owen resigned 
after several conflicts with Farah. "If I didn't find a story the way he wanted," she said, "I was 
told he wouldn't give it time or space. He was telling anybody who disagreed with him that. 
they were bad reporters." 

One assignment she received from Farah was to do a piece on values in the schools. Farah, 
she says, wanted conflict in the story. "He told me that religion was the basis of all morals, _so 
the schools were in trouble because of lack of Christian influence. But I believe you don't have 
to be religious to have a moral structure. The bottom line is that I saw great things happening 
in the schools, but he didn't want to hear about that." 

3 

. -. 
A,rc~-:-.-.-.:-:--~,__,_ -

o[:uN~~~ LffiRARY PHOTOCOPY >' 

... -.._:.J ·-.~- .··--'·. ·< .···--..:-- .. __ .... --· 



~~\~L bffl§}f ok editor and feat.ure writer Su~ Gilmore resigned a~er 13 .years when Farah sharp!y 

0«J _ criticizetl er favorable rev1ew of a book about Jane Fonda. He sa1d Jane Fonda was a tra1tor 
CiS to our cou try and we shouldn't have reviewed the book," said Gilmore. "There had been some , 
~ other incid nts, but after thatone I just decided it wasn't a healthy place to work anymore ... 
a.. II . " '1- the atmos here was rea y oppress1ve. 

O.( I 0/ ')_ , . n• 
t\l'lo Fara id he objected to the rev1ew because 1t was a defense of Jane Fonda and Jane 

onda's politics. It would be suicidal for this newspaper to run exclusively that kind of material 
over a long period of time. We've got a readership that's totally at odds with that point of 
view." [L.A. Times, 5/16/91; Columbia Journalism Review, 1-2/91] 

Farah discussed abortion, gays and religion with job applicants. In a letter from a job applicant 
for a reporter's position that was left on top of the city editor's desk over the weekend (and 
was copied and distributed around the newsroom), it became clear that the applicant had talked 
with Farah about abortion, homosexuality, and Christianity. "I mentioned to you that I've 
resolved the homophobia and personal hatred toward homosexuals that I once had," wrote the 
applicant, who in the end was not hired. "I don't hate them as individuals, but I believe they are 
an evil influence in our society and need to be opposed and their propaganda barrage combated 
by truthful reporting .... I trust God for protection and if He chooses not to protect me in His 
own purposes, then I'm re~dy to suffer for it." 

Across the top of this letter Farah had written: "This guy will work cheap." [Columbia 
Journalism Review, 1-2/91] 

Controversy on "Ghost-written· Rush Limbaugh column. Farah and the Union were forced to 
defend themselves against charges by California radio host Christine Craft that a bylined colum11 
by syndicated radio commentator Rush Limbaugh was actually written by someone else. Farah 
admitted that the column was ghostwritten by a newspaper staff member but insisted that "the 
words are really Limbaugh's." Limbaugh and Farah argued that a Union staffer transcribed 
portions of Limbaugh's radio program, wrote a column and faxed it to Limbaugh for editing 
daily. [Editor and Publisher, 1/12/91] 

.. Operation Spike• and the conservative media watch. Farah ws director of a media panel called 
"Operation Spike" -- a conservative counterpunch to "Operation Censored", a project of 
Professor Carl Jensen of Sonoma State University. Operation Censored annually lists what 
Jensen and his panel (which includes Ben Bagdikian and Bill Moyers) consider the top 10 
"underreported" ·news stories. 

Farah's group, which includes Reed Irvine and Washington Times editor Arnaud de. Borchgrave, · 
listed its own top 10 underreported stories. Leading the list was "Ronald Reagan's contributions 
to world peace." Other choices included "how supply side economics really worked" and "why 
SDI is more necessary than ever." [California Journal, 4/1/91] 

4 

AC'--:-.--:;'.r:--,--,.,..,_ -

ot::_INTON LIDRARY PHOTOCOPY . 
. ·--~-./ ---#_~:.iii.;,• . . _. __ : ____ ... ··- .. _...... .. --.... ,; __ !'---·· 



Speaks at Anti-Abortion Rally and Involved In Tussle at Abortion Clinic. 
Farah addressed an anti-abortion rights rally at the California state Capitol. 

In 1991, Farah was involved in a tussle with a pro-choice escort at an abo ion clinic in ~ 
Sacramento. He claimed to be "punched in the mouth by one of the vicio s pro-abortion r:: 
demonstrators" and filed assault and battery charges against the woman. ~$' 

..,._-Y> 

After deliberating less than an hour, a Sacramento Superior Court jury acquitte of 
assault and battery charges for striking Farah. The jury found the woman was acting in 
self-defense. Farah said he had gone to the clinic as a journalist after hearing that abortion 
supporters were harassing abortion opponents. He claimed that his hands were in his pockets 
during the altercation and that at no time did he grab or strike the woman. [Editor and Publisher, 
7/6/91] 

Outing Gay Journalists. Farah published a story in an August 1993 newsletter called "The 
Lambda Report" in which he wrote "the pernicious role of the National Lesbian and Gay 
Journalists Association in media coverage of homosexual i_ssues". The article identified several 
reporters as "card-carrying members" of the gay journalists group, and was accompanied by a 
sidebar that listed nineteen other journalists who "are or have been active" with the group. 

The monthly newsletter (which is published by the Springs of Life Church, a Pentecostal church 
in Lancaster, California) is devoted to "monitoring the homosexual agenda in American politics 
and culture." The church has also produced a twenty-minute video called "The Gay Agenda," 
which offers an unflattering portrayal of gay life in America. [Columbia Journalism Review, 
March 1994] 

At a May 1993 meeting of Pat Buchanan's "American Cause" organization, Farah said he wa~ 
receiving literature from the National Lesbian and Gay Journalists Association. He said: "I'm 
happily married, to a woman no less. Maybe they thought I was a male lesbian." [Houston 
Chronicle, 5/15/93] . 

Farah and Buchanan's Cultural War. At a May 1993 meeting of Pat Buchanan's American 
Cause supporters, Farah "summoned the spectre of communism ... and said that the Reds 
understood that once you got hold of a nation's cultural institutions, political power was yours 
for the plucking. "The left has been doing that for the last 25 or 30 years," according to 
MacLean's magazine. [Maclean's, 6/7/93] · 

5 

A;::~ --:::·c ·.-- -~,., 

O&u~~~ LIBRARY PHOTOCOPY. > 

.-·::/ .. ~. . .•. -. ·. ... ··. __ ,_ .... - --.. 


